تبلیغات
زیبا وب

زیبا وب
برای تازه شدن، هیچ وقت دیر نیست 
نویسندگان
لینک دوستان
ابر برچسب ها
دانلود كتابهای الكترونیكی و pdf پی دی اف فال حافظ شرلوک هلمز و تاج الماس دانلود كده ایرانیان نرم افزارهای جالب موبایل با فرمت java دریافت كتاب های الكترونیكی دانلود كتابهای الكترونیكی فارسی و انگلیسی آموزش علوم دانلود سرا دانلود نرم افزارهای تقویم برای گوشی و كامپیوتر eset key دانلود فایل های pdf دانلود انواع كتاب الكترونیكی پی دی اف مرجع یوزرنیم ها و پسوردهای دخب32 دانلود كتاب های ادبی جهان و ایران calende dll download down load دانلود كتاب الكترونیكی فال حافظ دانلود تقویم موبایل زیبا وب java format دانلود تقویم و سالنامه سال 1389 و 1390 pdf Expiration time nod 32 مرجع یوزرنیم و پسورو نود32 دانلود رایگان نرم افزار مفاتیح الجنان با قابلیت های زیر رجیستری كی مرجع كتاب های الكترونیكی English bok book یوزرنیم nod32 Username و Password nod32 دانلود 1100 لغت پرکاربرد در اخبار انگلیسی دانلود نسخه موبایلمفاتیح الجنان عنوان: user name and password nod32 نام کتاب : شرلوک هلمز و تاج الماس نرم ازار های كاربردی موبایل دانلود كتابهای الكترونیكی شرلوک هلمز و تاج الماس دانلود نرم افزار نرم افزار مفاتیح الجنان با فرمت جاوا نمونه كتاب ریال زیبا وب زیباوب زیباوب زیبا وب ایرانیان آموزش زبان انگلیسی برای همه یوزر نیم و پسورد نود 32 دانلود كتاب فال حافظ كلمات پركاربرد انگلیسی تلفظ صحیح لغات زبا ن انگلیسی ها دانلود user name و password nod 32 نرم افزار مفاتیح الجنان آنتی ویروس نود32 دانلود كتاب هایی در قالب پی دی اف دانلود نرمافزار مدیر مدرسه دانلود نرم افزار مفاتیح الجنان
پیوندهای روزانه
لینک های مفید


« واژه ی ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آن چه نه در زمان محدود، بلكه در فرایند آموزش و تلاش برای یادگیری و آموختن حاصل می شود. »

 

در فرایند ارزشیابی، تنوع شیوه ی جمع آوری اطلاعات و معیاری كه برای قضاوت انجام می شود، انواع مختلفی از ارزشیابی را تولید می كند كه دامنه ی آن در یك طرف آزمون های استاندارد و پایانی است، كه طی آن اطلاعات تحت شرایط یكسان و از پیش تعیین شده ای از دانش آموزان جمع آوری می شود، و از طرف دیگر آزمون های سازنده و رشد دهنده ای است كه در آن معلم به طور مستمر طی فعالیت های یكسان یا متفاوت اطلاعاتی از دانش آموزان جمع آوری می كند.

 

تفاوت اصلی بین شیوه های مختلف ارزشیابی، عمدتاً بین ارزشیابی بر اساس آزمون های پایانی و انواع دیگر آزمون هاست. در ارزشیابی پایانی، اطلاعات معلم از دانش آموزان طی فعالیت های مشخص و یكسان و تحت شرایط كنترل شده جمع آوری می شود و این فعالیت ها عمدتاً به صورت كتبی ( مدادی _ كاغذی ) انجام می شود. این اطلاعات مبنای قضاوت و ارزشیابی معلم از دانش آموزان قرار می گیرد كه به صورت نمره یا رتبه گزارش می شود تا در كارنامه دانش آموز ثبت شود. این سنجش و ارزشیابی معمولاً در زمان های معین كه ممكن است پایان ماه، نوبت یا ترم تحصیلی باشد، انجام  می شود و نتایج آن نقشی در برنامه ریزی درسی معلم ندارد، زیرا معلم فرصت تصمیم گیری در جهت اصلاح و بهبود برنامه ی تدریس خود را ندارد.

 

امّا اگر ارزشیابی به صورت مستمر انجام شود، معلم بر اساس تفسیر نتایج آن می تواند در مورد قدم بعدی خود تصمیم گیری كند و چون این عمل به طور مستمر در كلاس درس جاری است، او می تواند هر زمان كه بخواهد مرحله ی بعدی تدریس خود را آگاهانه برنامه ریزی كند. به عبارت دیگر این شیوه ی ارزشیابی به معلم امكان اصلاح و تعدیل برنامه ی تدریس خود را می دهد ؛بنابر این هم برای معلم و هم برای  دانش آموز سازنده و رشد دهنده است.

 

ارزشیابی معتبر به همراه آموزش معتبر امكان پذیر است

كتاب ارزشیابی در خدمت آموزش، ارزشیابی چیست و چند نوع است؟، انواع ارزشیابی، ارزشیابی مفید، امتحان چیست و چند نوع است ؟، مچ گیری یا امتحان، ارزش یابی یا ارزشیابی،

 علمای فن آموزش و ارزشیابی معتقدند كه قبل از این كه معلم در طراحی یك سیستم ارزشیابی معتبر بكوشد، باید شیوه ی آموزش خود را اصلاح كند. آنان معتقدند كه تنها زمانی معلم می تواند به شیوه ی معتبر ارزشیابی رو كند كه شیوه ی آموزش او اعتبار داشته باشد. آنان برای چنین آموزشی ویژگی های زیر را قایل اند :

 

1 – آموزش باید با پژوهش همراه باشد : دانش آموز هنگامی كه عملاً تحقیق می كند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود. مثلاً دانش آموز در درس تاریخ با كار پژوهشی خود بر اساس منابع معتبر، می تواند خود عقاید جدیدی كسب كند كه گاه ممكن است با عقاید و باورهای جامعه متفاوت باشد.

 

2 – آموزش باید سعی در تلفیق دانش داشته باشد : آموزش دانش های مجزا و قطعه قطعه به دانش آموز باعث می شود او نتواند از آموخته ها در زندگی روزمره ی خود كه كاربرد تلفیقی آموخته ها را می طلبد، استفاده كند، درست همانطور كه آموختن كلمات یك جمله به دانش آموز او را در جمله سازی و كاربرد آن كلمات توانا نمی كند. در حالی كه اگر دانش آموز خود در تولید دانش (و نه یادآوری دانشی كه دیگران تولید كرده اند ) سهیم باشد، می توان امیدوار بود كه آموخته ها را تلفیق كند و در زندگی به كار گیرد.

 

3 – ارزشیابی ارزشی بیش از موفقیت در جلسات امتحان داشته باشد: توانایی تدوین یك نامه، ایراد یك سخنرانی، ساختن یك ابزار و توانایی برقراری ارتباط، كار گروهی و انعطاف پذیری مواردی هستند كه در ارزشیابی دانش آموز، زمانی كه دانش محور كار قرار می گیرد، فراموش می شود. علمای آموزش معتقدند كه آموزش های رسمی باید خارج از كلاس و در زندگی روز مره كاربرد داشته باشد. بنابراین دانش آموزان باید مهارت های لازم برای زندگی كردن را در مدرسه فرابگیرند.

 

4 – زندگی گروهی فرد را اصل قرار دهد : نظام های ارزشیابی سنتی هر فرد را به تنهایی ارزیابی می كند، در حالی كه در زندگی روزمره فرد اجازه دارد با دیگران مشورت كند، تصمیم گیری گروهی كند،ارتباط های مؤثر برقرار كند تا بتواند بهتر زندگی كند. توجه به كار گروهی، باید جای خود را در برنامه آموزش و نیز ارزشیابی باز كندتا به آن ها اعتبار ببخشد.

 

امروزه در كشورهای پیشرفته ی جهان، هنگام انجام مصاحبه های استخدامی، توانایی فرد در كارگروهی عامل بسیار مهمی در پذیرش فرد است، زیرا اعتقاد بر این است كه فردی كه دارای مدرك تخصصی لازم است، با كارآموزی محدود می تواند برای انجام كار آماده شود، امّا ویژگی كار در گروه از كودكی در فرد شكل می گیرد، نهادینه كردن این ویژگی در فردی كه چنین توانی را ندارد، بسیار زمان بر، غیر اقتصادی و در بسیاری مواقع غیر ممكن است.

 

5 – افراد را به یك فراگیر مادام العمر تبدیل كند : وظیفه ی هر نظام آموزشی این است كه دانش آموزان را به آن ابزاری برای یادگیری مجهز كند كه برای زندگی فعلی آنان و نیز برای زندگی آنان در 30 -20سال بعد مفید باشد.

 

در عصر انفجار اطلاعات ما نمی دانیم كه هر دانش آموز در زندگی آینده خود به چه اطلاعاتی نیاز دارد، ولی اگر بتوانیم شیوه ی دست یابی به اطلاعات و كاربرد مناسب آن را به دانش آموزان یاد بدهیم، آنان ا به ابزاری مجهز كرده ایم كه مادام العمر به كارشان می آید. به عبارت دیگر، آموزش باید شیوه های یادگیری را به فراگیر بیاموزد تا خود در هر زمان كه بخواهد، آن چه را نیاز دارد بیاموزد بدون آن كه نیازمند آموزگاری باشد.

 

معلم 1: فقط نیم ساعت باقی مانده.

دانش آموز1: فقط نیم ساعت! هنوز دو تا مسئله را حل نكرده ام. و از همین الان مغزم قفل كرده است! 

 

 

معلم 2: می توانید این مسئله ها را در خانه حل كنید و فردا بیاورید. در ضمن خودتان هم دو مسئله ی مشابه آن ها طراحی كنید و به كلاس بیاورید.

دانش آموز2: من باید حسابی وقت بگذارم تا بتوانم مسئله ها را حل كنم، می توانم از خواهرم هم كمك بگیرم.

 

به نظر شما شیوه ی كدام معلم در آموزش مؤثرتر است ؟

 

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در كمین نشستن برای غافلگیر كردن دانش آموز و محك زدن او با معیار آن چه « نمی داند »

 

فرهنگ موفقیت را می توان با كاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی بر فضای كلاس غالب كرد.

 

« برگرفته از كتاب ارزشیابی در خدمت آموزش ؛ طاهره رستگار »

 




طبقه بندی: مدرسه نامه، دانشجویان بخوانند، دانش آموزان بخوانند، معلمان بخوانند، مدیران بخوانند، مطالب آموزشی،
برچسب ها: كتاب ارزشیابی در خدمت آموزش، ارزشیابی چیست و چند نوع است؟، انواع ارزشیابی، ارزشیابی مفید، امتحان چیست و چند نوع است ؟، مچ گیری یا امتحان، ارزش یابی یا ارزشیابی،
[ چهارشنبه 20 بهمن 1389 ] [ 08:58 ق.ظ ] [ علی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با سلام خدمت شما دوست عزیز، به زیبا وب خوش آمدید. ما در این وبلاگ سعی در گردآوری بهترین اطلاعات و نرم افزارها را داریم. شما می توانید مقالات علمی، نرم افزارهای جدید موبایل و كامپیوتر، ترفندهای موبایل و كامپیوتر، كدهای جاوا اسكریپت، قالب های زیبا و جدید وبلاگ و ... را در این وبلاگ پیدا كنید. همچنین مطالب جذاب و خواندنی درباره دختران، پسران، خانواده، شعر، داستان، پزشكی، اطلاعاتی راجع به رشته های دانشگاهی و تدریس معلمان عزیز و ... را در این جا ببینید. امیدوارم فعالیت "زیباوب" مورد قبول شما عزیزان قرار بگیره، ان شاء الله.
آرشیو مطالب
لینک های مفید


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :